Празнично работно време >>

От какви витамини, минерали и микроелементи се нуждаят децата и как да им ги набавим

От какви витамини, минерали и микроелементи се нуждаят децата и как да им ги набавим

Наличието на необходимото количество полезни витамини, минерали и микроелементи в тялото е от ключово значение за здравето на всеки човек. А когато става въпрос за подрастващите организми на децата, то това е тема, на която трябва да се обърне още по-специално внимание.

Бебетата, децата, тийнейджърите – техните тела са в процес на постоянно и бързо развитие, за което спомагат множество витамини, минерали, микроелементи, като липсата им може да доведе до понижаване на имунитета, болести, аномалии. На пазара се предлага богата гама от хранителни добавки, които ефективно предпазват подрастващите от подобни проблеми, но за да прецените дали и кога вашите деца се нуждаят от тях, е важно да се запознаете с ползите и конкретните особености на отговарящите за правилното им развитие вещества.

1. Кои и защо са най-важните витамини, минерали и микроелементи за децата

Витамин А

Този витамин е сред най-важните за процесите в организма, но тялото не е в състояние да го синтезира само. Затова и се налага да търсим външни източници, чрез които да си го набавяме. При децата витамин А:

  • спомага правилните растеж и развитие;
  • благоприятства имунитета, тъй като се отличава с антиоксидантни свойства;
  • отговаря за здравето на очите и зрението;
  • благоприятства здравината на зъбите, костите и меките тъкани;
  • подпомага справянето с инфекции и заздравяването на раните;
  • поддържа цялостната структура на повърхностните тъкани.

Витамини от група B

Витамините от група Б заемат ключова роля при клетъчния метаболизъм, като всеки от тях се характеризира и със свои конкретни ползи за организма. Общият им брой е осем:

  • Витамин В1 (тиамин): отговаря за нормалното състояние на нервите и мускулите, както и за набавянето на енергия за детския организъм чрез разграждането на въглехидрати;
  • Витамин В2 (рибофлавин): участва в образуването на червени кръвни телца, отговаря за доброто храносмилане, за производството на енергия и на витамин Б3, активира действието на витамин Б6;
  • Витамин В3 (ниацин): спомага преобразуването на въглехидратите и мазнините в енергия, благоприятства работата на нервната система, на храносмилателната система, както и нормалното състояние на детския епидермис;
  • Витамин В5 (пантотенова киселина): и тази разновидност на витамин Б спомага метаболизма на въглехидратите и мазнините, както и образуването на червени кръвни телца, специфичното при витамин Б5 е, че благоприятства и производството на надбъбречните хормони при децата;
  • Витамин В6 (пиридоксин): отговаря за правилното мозъчно развитие, поради което е и един от най-важните B витамини за децата, нормализира нивата на серотонин, влияещи на настроенията, както и на норепинефрин, подпомагащ преодоляването на стреса;
  • Витамин В7 (биотин): подпомага холестеролния метаболизъм, както и метаболизма на мастни киселини и аминокиселини, поддържа здравето на косата, кожата, ноктите на децата;
  • Витамин В9 (фолиева киселина): отговаря за производството на ДНК и за нормалния клетъчен растеж в тялото на децата, както и за червените кръвни телца, което го нарежда на челна позиция сред важните за подрастващите организми витамини;
  • Витамин В12 (цианокобаламин): играе ключова роля в правилното функциониране на мозъка и нервната система на децата.

Витамин C

Това е един от най-важните витамини не само за децата, но и за хората като цяло. Отличава се със силно антиоксидантно действие. Благодарение на него подпомага тялото в борбата му със свободните радикали, чиито източници ни заобикалят ежедневно – UV слънчевите лъчения, цигареният дим, мръсният въздух. Витамин Ц е и известен имуностимулатор. Освен това:

  • забързва възстановяването от така честите настинки на децата;
  • повишава синтеза на колаген в тялото, като по този начин забързва зарастването на раните и редуцира възпалителните процеси в тях – много важен ефект, като се имат предвид постоянно ожулените детски колене;
  • редуцира риска от ракови заболявания не само в детските години, но и занапред в живота.

Витамин D

Витамин Д е един от най-добрите витамини за децата още от самото им раждане. Същевременно случаите на дефицит са често срещано явление, поради което е изключително важно да се съблюдава набавянето му в детския организъм в необходимите количества. По-надолу в статията обясняваме кои са препоръчителните източници на витамин D. А защо е толкова ключов за децата:

  • спомага абсорбирането и усвояването на калций и фосфор – елементи от ключово значение за изграждането на костната система на подрастващите организми;
  • благоприятства здравословното състояние на нервната система и мозъка;
  • повишава имунитета на крехките детски организми;
  • подпомага по-бързото преодоляване или поне облекчението на остри и хронични дихателни проблеми.

Витамин Е

Този витамин е от голямо значение за правилните растеж и развитие на подрастващите организми, тъй като:

  • се отличава със силно антиоксидантно действие и предпазва клетките от свободните радикали, подобно на витамин C;
  • предпазва детския епидермис от вредните UV лъчи;
  • предпазва детето от появата на инфекции;
  • при момичета в тийнейджърска възраст спомага за облекчаване болките при менструация.

Витамин К

Витамин К е изключително важен за спирането на кървенето, което е от ключово значение при децата, тъй като тяхното ежедневие е изпълнено с приключения, но и много наранявани. Този витамин:

  • отговаря за кръвосъсирването, като при новородените липсата му води до дефицитно кървене, поради което е важно веднага да започне набавянето му чрез хранителни добавки;
  • подпомага процеса на съзряване на костите при подрастващите;
  • благоприятства здравето на сърдечно-съдовата система.

Желязо

Желязото е сред най-важните минерали за децата. То:

  • участва в натрупването на мускулна маса;
  • благоприятства здравето на червените кръвни телца;
  • е изключително важно през тийнейджърските години – особено за момичетата, тъй като липсата му в кръвта води до анемия.

Калций

В детството калцият е сред минералите, които заемат най-ключова роля в процесите в тялото. Той:

  • отговаря за здравината и правилното развитие на костите на децата;
  • благоприятства здравето на зъбите;
  • е много важен особено за момичетата между 10 и 13-годишна възраст, защото дефицитът му е предразполагащ фактор за появата на остеопороза в по-късен етап от живота.

Цинк и магнезий

Ролята на цинка и магнезия за детето е почти сходна. Те отговарят:

  • за правилния растеж на детето;
  • за здравата му имунна система;
  • за нормалната функция на нервната, мозъчната, сърдечно-съдовата, опорно-двигателната и ендокринната система.

Йод

Рискът от поява на дефицит на йод в организма е много голям, но и лесен за предотвратяване чрез хранителни добавки. Йодът е ключов за децата, тъй като:

  • спомага правилното развитие на мозъка;
  • благоприятства здравето на костите и зъбите;
  • има ролята на натурален антисептик, елиминиращ бактерии, вируси и гъбички в организма;
  • представлява силен антиоксидант, предпазващ от свободните радикали;
  • защитава организма от радиацията – включително от UV слънчевите лъчения.

Омега-3 мастни киселини

Омега-3 мастните киселини са основополагащи за правилното функциониране на мозъка – особено за развиващите се организми на децата, и по-конкретно:

  • благоприятстват когнитивните функции;
  • спомагат придобиването на уменията за четене и писане;
  • повишават нивото на концентрацията.

2. Кои са естествените източници на необходимите витамини, минерали и микроелементи за децата

Предозирането с витамини крие своите рискове – особено когато става въпрос за мастноразтворимите като A, D, E и К. То може да доведе до здравословни проблеми и появата на аномалии. Твърде високите нива на витамин Е например могат да доведат до проблеми с кървенето, а на витамин А до интоксикация на организма.

Затова и най-добрият вариант за прием на така важните вещества като витамини, минерали и микроелементи за децата е чрез естествени източници – стига такива да са налични в подходяща форма според възрастта на децата. По този начин рискът от предозиране се редуцира. Природните източници в повечето случаи са храни, богати на необходимите вещества. Затова е важно родителите да се грижат за разнообразната и здравословна диета на своите деца. А ето и кое вещество къде може да бъде открито:

  • Витамин А: телешко, сьомга, мляко, яйца, спанак, броколи, червени чушки;
  • Витамини от група B: мляко, сирена, яйца, птиче месо, риба и морски дарове, черен дроб, зелени листни зеленчуци, боб, леща, ядки, мая;
  • Витамин C: зелени и червени чушки, броколи, цитрусови плодове, киви;
  • Витамин D: основният източник на витамин Д е слънцето, но поради слабата му сила през есента и зимата, се препоръчва прием на хранителни добавки - особено при бебетата още през първите месеци от живота им, а храните, съдържащи витамин D, са яйца, черен дроб, гъби, риба тон, сьомга;
  • Витамин Е: ядки като бадеми и лешници, броколи, домати, зелени листни зеленчуци;
  • Витамин К: по-тъмните листни зеленчуци, месо, сирена, яйца
  • Желязо: храни от животински произход, бобови култури, зелени листни зеленчуци, водорасли, цитруси, киви, зърнени храни
  • Калций: млечни продукти като прясно, кисело мляко и сирена, тофу;
  • Магнезий: спанак, ядки, пълнозърнест хляб;
  • Цинк: месо, черупчести морски дарове, млечни продукти, хляб;
  • Йод: морски водорасли, сирена като чедър и моцарела, сардини, яйца;
  • Омега-3 мастни киселини: орехи, сьомга, морски дарове, ленено семе;

3. Кога са необходими хранителни добавки за деца

За набавянето на гореизброените витамини, минерали и микроелементи по естествен начин е необходима изключително разнообразна и пълноценна диета. В случай че имате съмнение дали детето ви успява да си ги набави чрез храната, то е необходимо да се консултирате с лекар по отношение на приемането им чрез добавки.

Изключително подходящи са варианти като желираните витамини Марсианци Гъми с Ехинацея, които са с приятен вкус и децата обикновено ги асоциират с бонбони и десерт.

Важно е да се обърне внимание и на факта, че бебетата консумират основно майчина кърма или адаптирано мляко. Затова и диетата на кърмачката е ключова за правилното развитие на детето. Съществуват и множество сиропи, предназначени за бебета и деца като Pediakid Omega 3 Сироп за деца и Vitabiotics Wellbaby Мултивитаминен сироп за бебета и деца от 6 месеца до 4 години.

Имайте предвид и че хранителните добавки са особено препоръчителни за деца със заболявания като астма или с проблемно храносмилане, както и за такива приемащи много лекарства. Добър ваирант мултивитамини за малко по-големи човечета – над 4-годишна възраст, са Витамини А-Я за деца на Допелхерц.

4. Какво още трябва да знаем за приема на хранителни добавки за деца

Винаги се консултирайте с педиатър, преди да започнете да давате хранителни добавки на своите деца. Специалистът ще ви посъветва за какъв е най-подходящия дневен прием на витамините, минералите и микроелементите спрямо възрастта и телосложението на вашата рожба. Ще ви обясни и в кой момент от деня е най-добре да й давате всеки един вид хранителна добавка.

Също така е важно да съхранявате добавките на място, недостъпно за деца. Причината е в обичайната им форма, наподобяваща бонбони, поради която съществува риск малките човечета да погълнат прекомерно голямо количество, докато не ги наблюдавате.