8 начина да предпазите очите си от екраните на компютъра и смартфона

8 начина да предпазите очите си от екраните на компютъра и смартфона

Чували ли сте за Синдрома на компютърното зрение или съкратено – CVS (Computer vision syndrome)? Макар и да не е болестно състояние, така специалистите назовават познатото ни напрежение в очите, появяващо се при продължително взиране в компютърния екран. Не се ли вземат навременни мерки, освен до неприятни усещания в областта на очите, CVS може да доведе и до влошаване на зрението.

И проблем не са само компютрите. Екранът на смартфона може да бъде дори по-опасен, тъй като е по-малък и предразполага към още повече взиране. Негативно влияние оказва и COVID ситуацията, при която срещите с приятели бяха заменени с онлайн разговори, ходенето на театър например – с гледане на телевизия. Екраните започват да заемат все по-голяма част от живота ни и с това нуждата да намерим начин за предпазване на очите, се увеличава.

Симптомите на CVS са напрежение и сухота в очите, главоболие, размазан поглед, болки в гърба и раменете. Но дори и още да не сте ги изпитали, в случай че прекарвате по-голямата част от деня си пред екран, то вземете навременни мерки за благосъстоянието на очите си.

1. Спазвайте правилото 20-20-20

Най-големият проблем при работата на компютър е продължителното взиране в екрана. В нормално състояние човек мига поне 15 пъти в минута, но взирането в дисплея редуцира броя затваряния и отваряния на очите многократно. Затова е необходимо да си налагате да отмествате поглед, да мигате. Правилото 20-20-20 се изразява в следното: на всеки 20 минути ставайте от стола и поглеждайте през прозореца, за предпочитане към обект на минимум 20 метра от вас в рамките на 20 секунди. А ако разполагате с далечен хоризонт пред себе си, още по-добре. Добре влияещ на зрението цвят е зеленото, в случай че имате избор, гледайте към свежи природни пейзажи. Спазвайки това кратко, но периодично упражнение, можете да бъдете сигурни, че очите ви ще се изморяват в пъти по-малко.

2. Намалете яркостта и отблясъците

Намалете яркостта на екраните до максималната възможна степен, която не ви пречи да виждате. Това важи както за компютъра и лаптопа, така и за смартфона, таблета. Имайте предвид и че ако прекалите, липсата на достатъчно излъчвана светлина ще предизвика напрежение и взиране, което също би натоварило зрението.

Редуцирайте и отблясъците. Не поставяйте екрана пред прозорец, защото отразяващата се в него слънчева светлина, ще дразни очите ви. Същото важи и за лампите вечер.

В случай че работата ви е свързана до по-голяма степен с четене, можете да използвате четец вместо компютърния си екран поне за част от своите задачи. Електронните книги позволяват четене без отблясъци подобно на обикновен лист. Затова и са много по-малко натоварващи в сравнение с LCD дисплеите. Чудесен вариант е и да разпечатвате необходимите материали на хартия, вместо да ги четете от компютър.

3. Предпазете се от синята светлина

Най-опасно е лъчението в синьо-виолетовата гама, излъчвано от LED екраните. В Интернет са разпространени разнообразни програми за редуциране и пълното му спиране. Ако решите да използвате някоя от тях, имайте предвид и че те променят цветовете. Нюансите стават по-топли и жълтеникави. Това е изключително важно, в случай че се занимавате с дизайн или друга дейност, за която цветовете са от ключово значение.

Друг вариант са така наречените „очила за компютър“. Това са очила, чиито стъкла в общия случай разполагат с антирефлексно покритие. Но за да предпазват и от синята светлина, те трябва да имат специално допълнително покритие – BlueBlocker. Освен това този вид стъкла защитават не само от екраните, но и от вредните слънчеви лъчения, от изкуствената флуоресцентна и от LED светлината, така че ще ви бъдат полезни не само пред екраните.

4. Спазвайте дистанция

От малки ни повтарят да не забиваме глави в книгите. Същото важи и за екраните. Затова и гледането на телевизия е далеч по-безвредно от стоенето пред компютъра – разбира се, в случаите, когато телевизорът е далеч от нас. За съжаление, няма как да се отдалечим толкова много от лаптопите си, но е изключително лесно да отмерите поне една ръка разстояние между себе си и екрана.

5. Намалете взирането

Колкото по-малко се напрягате, за да видите нещо, толкова по-добре. Използвайте достатъчно големи шрифтове, увеличавайте изображенията, вместо да се приближавате до екрана.

6. Овлажнявайте очите

Сред проблемите на застояването вкъщи и пред компютъра е още сухият въздух в помещенията. Той допринася за сухотата и напрежението в очите. Но решението е просто. Вземете широк и дълбок съд като тенджера например и го напълнете с вода. Оставете го на място, където няма опасност да бъде бутнат. По този начин течността постепенно ще се изпарява в пространството и ще овлажнява въздуха. Друг по-съвременен вариант с подобен ефект са овлажнителите за въздух.

Ефикасен метод за преодоляване на проблема със сухотата в очите са и капките с изкуствена сълза. Такива например са капките за очи с хиалурон Doppelherz Aktiv и овлажняващите капки за очи Alcon Systane Ultra UD. Те се отличават с успокояващ ефект при усещане на сухота, парене и дразнене в очите. Капките осигуряват хидратация и дълготрайно облекчение. Изкуствената сълза е изключително подходяща и за хора с диоптрични лещи, при които сухотата е още по-често срещан проблем. Други подобни капки са и тези за зачервени и сухи очи Apipharma Optavid, които се отличават още със своите противовъзпалително и антиоксидантно действия благодарение на съдържащите се във формулата им лайка и синя метличина.

С помощта на подобни продукти лесно ще поддържате очите си постоянно овлажнени без значение дори къде се намирате – вкъщи, в офиса, на път.

7. Правете упражнения и масажи

Благотворното действие на упражненията и масажите може да се използва за всяка част на тялото – включително и в случая с очите.

Затворете клепачите си и стиснете силно. Пребройте до 10 и отпуснете. С повтарянето на това упражнение на всеки час-час и половина по време на престоя ви пред екран, напрежението в очите осезаемо ще се намали.

След упражненията идва време и за масаж. Хубавото в този случай е, че можете да си го правите сами. Поне един-два пъти в деня, когато изпитате много силна умора, затваряйте очи и масажирайте с леки и нежни движения зоната около тях. Продължителността трябва да бъде поне 2-3 минути или докато усетите, че мускулите се отпускат.

8. Поемайте нужните витамини

Мнозина изобщо не се замислят, че начинът ни на хранене се отразява и на състоянието на очите. Важно е да се знае, че хранителният режим е основополагащ за цялостното здраве на организма. За да се радваме на здрави очи, които са в състояние да понасят напрежението от 8-часов работен ден пред компютъра, е необходимо да поемаме достатъчно количество хранителни вещества, витамини и минерали, благоприятстващи зрението.

Естественият начин, по който да си ги набавяме, е чрез храната. Тя трябва да бъде богата на витамини A, C, B2, D. Важно е и да пием поне 2 литра вода на ден, за да спомагаме отделянето на шлаките от организма.

Но в забързаното ежедневие придържането към здравословен хранителен режим е изключително трудно. Същото важи и за проследяването на това дали сме приели достатъчно количество от необходимите ни витамини. Тук на помощ идват хранителните добавки като:

  • Walmark Лутеин Плюс за нормална зрителна функция – формула, богата на лутеин, зеаксантин, витамини А и Е, цинк. Тази хранителна добавка се препоръчва при синдрома на „уморените очи“ и намалява риска от развитие на перде на очите, влошаване на зрението и др. Също така предпазва очите от вредното влияние на свободните радикали благодарение на съдържащите се в състава й лутеин и зеаксантин. А витамините във формулата допринасят за поддържане на нормалната зрителна функция.
  • Допелхерц актив Витамини за очи + Омега-3 – формула, богата на омега-3, лутеин, зеаксантин, витамини А, Е, C, B2, мед, цинк, селен. Тази комбинация от витамини, минерали и микроелементи също предпазва от вредното влияние на свободните радикали. А благодарение на омега-3 мастната киселина във формулата й благоприятства още нормалното рецепторно функциониране и предаването на визуалните импулси, като същевременно предпазва клетките от увреждане. Хранителната добавка се препоръчва при носене на контактни лещи, продължителна работа пред компютър и/или на изкуствена светлина, високо натоварване на зрението при учащите, прекомерно излагане на силна слънчева светлина, при лица над 40-годишна възраст, при пушачи и хора, прекарващи много време в замърсена или запрашена среда, при небалансирано хранене. Отличават се още с антиоксидантен и облекчаващ умората ефект.

Както сами се уверихте, начини да се възползваме от съвременните технологии, без това да оказва сериозна вреда на очите ни, има. Важното е да ги запомним и превърнем в част от ежедневната ни рутина