Слънчев удар – лечение и превенция

Слънчев удар – лечение и превенция

Слънцето и топлото време ни носят наслада, свързваме ги с морски почивки, планина и приключения. Захласнати по всичко това обаче често забравяме за своето здраве, на което е добре да обърнем специално внимание през най-горещите дни от годината. Високите градуси и жаркото слънце бързо могат да ни доведат до състояние на слънчев удар.

Какво представлява той

Слънчевият удар е вид топлинен удар, причинен основно от прекомерния ни престой на слънце. Това е животозастрашаващо състояние, при което телесната ни температура надминава 40ºС, и може да доведе до неврологични увреждания.

Фактори за получаването на слънчев удар

Сред основните причини за възникването на слънчев удар са високите летни температури. Прекомерното излагане на слънце в комбинация с недостатъчния прием на вода и усиленото потоотделяне води до дехидратация на организма и прегряване.

Факторите, допринасящи за изпадането в това състояние, са още:

  • възрастта – възрастните хора над 60 години и децата под 4-5 години са най-застрашени, тъй като организмите им са по-крехки и трудно адаптиращи се към високите температури;
  • здравословното състояние – лицата, страдащи от диабет, епилепсия, високо кръвно налягане, сърдечни, белодробни, бъбречни, неврологични заболявания са в по-голям риск;
  • теглото – хората с наднормено тегло и затлъстявания са по-засегнати, тъй като имат склонност към интензивно потоотделяне и обикновено страдат от сърдечно-съдови проблеми;
  • приемът на алкохол и кофеин – допринасят за дехидратацията;
  • приемът на лекарства, които намаляват способността на тялото да се справя с високите температури - антихистамини, диуретици, транквилизанти, антиконвулсанти, бета блокери, вазоконстриктори, антидепресанти, невролептици;
  • градът – вероятността да получим слънчев удар е по-висока в градски условия, тъй като асфалтът и множеството сгради възпрепятстват свободното движение на въздушните маси, лишавайки ни от прохладни течения. Освен това се нагряват и започват да излъчват допълнително количество топлина.

Какви са симптомите

Сред първите показатели за дехидратация е цветът на урината. Ако забележим, че е мътна, то се налага незабавно да вземем мерки, като така можем да избегнем слънчевия удар. Що се отнася до симптомите при изпадане в това състояние, те са:

  • висока температура;
  • липса на потене, гореща и суха кожа;
  • зачервяване на лицето;
  • силно главоболие, предимно в областта на слепоочието;
  • бучене в ушите;
  • чувствителност към светлината;
  • гадене и повръщане;
  • причерняване, световъртеж, дезориентация;
  • крампи;
  • сърцебиене, учестен пулс, проблеми с дишането;
  • загуба на съзнание.

Как да реагираме при слънчев удар

През летните месеци сред задължителните вещи в чантата ни са бутилката вода и ветрилото. Ако почувстваме, че ни причернява или изпитаме някой друг от горепосочените симптоми, то е необходимо веднага да потърсим сенчесто място, да пием вода, да напръскаме лицето си с нея и да осигурим циркулация на въздуха около себе си чрез ветрилото. Добре е да съблечем всичките си излишни дрехи, да разкопчаем възможно най-много от копчетата, така че нищо да не ни стяга и да не задържа излишна топлина.

Препоръчително е при първа възможност да си направим и ледени компреси в богато кръвоснабдените области като подмишниците, ставите и гърба, така че по-бързо да охладим цялото си тяло. В домашни условия за целта може да ни помогне Компресът за гореща и студена терапия PIC Solution Thermogel.

Веднъж стигнали вкъщи, е препоръчително да се облеем и с хладък душ. Важно е непрекъснато да измерваме температурата си, като ако превишава 39 ºС, е добре да повикаме бърза помощ. Термометри като Инфрачервен безконтактен термометър Hartmann Thermoval Baby 3in1 могат да ни бъдат от голяма полза, тъй като с тях ще следим не само телесните си градуси, но и тези на помещението. Хубаво е, ако не разполагаме с климатик, да се опитаме да направим течение, така че да постигнем възможно най-ниска температура в дома си.

За справяне с прегряването на тялото могат да ни послужат и следните домашни рецепти:

  • Айрян с кимион

Напитката от няколко лъжици кисело мляко, 1 чаша вода, щипка хималайска сол и щипка кимион ще осигури ефективна хидратация на организма ни, както и полезна доза пробиотици, протеини, минерали и витамини. Солта ще възстанови електролитния ни баланс, а кимионът в малки дози действа охлаждащо. Освен това спомага за пречистване от токсините, за справяне с подуването и газовете и има антиканцерогенно действие. За профилактика бихме могли да го приемаме под формата на хранителна добавка като Swanson Black Cumin Seed Черен кимион семена.

  • Смес от етерични масла

С изключително благотворно действие при симптоми на слънчев удар вършат и някои етерични масла. Бихме могли да смесим 2-3 капки есенциално масло от мента, 1-2 от лавандула и около 2 супени лъжици Бадемовото органично масло на Ikarov или друго подобно. След това нанасяме получения мехлем отзад на врата, на стъпалата и на вътрешната страна на китките. Бадемовото масло служи като база за разтваряне на етеричните масла, ментата се отличава със своя охлаждащ тялото ефект, а лавандулата ще ни помогне да се успокоим, нормализирайки пулса и дишането ни.

Подходящо за случая е и Етеричното масло от сандалово дърво на Rivana. Нанесено на гърдите и челото и оставено да подейства за около час, то е способно да понижи телесната ни температура.

  • Сок от кориандър

Сокът от кориандър може да охлади тялото ни отвътре. За приготвянето му са нужни няколко стръка от растението, които да блендираме заедно със студена вода и 1 чаена лъжица захар. Хубаво е да изпием готовата напитка добре охладена. В допълнение кориандърът ще намали симптомите като гадене и повръщане.

За преодоляване на слънчевия удар може да ни послужи и хомеопатията. Много хомеопатични препарати като Boiron Apis mellifica Апис мелифика 15 СН, Dr. Schuessler Salts Шуслерова сол №8 Натриум хлоратум D6 за баланс на телесните течности и Dr. Schuessler Salts Шуслерова сол №8 Натриум хлоратум D4 маз за подобряване на хидратацията на кожата подпомагат възстановяването от прегряването на тялото. Освен това повечето от тях се характеризират с по няколко благотворни действия за организма и нямат странични ефекти, което прави наличието им в дома ни много полезно.

В случай че усещаме, че състоянието ни е по-тежко, имаме затруднено дишане, сърцебиене, виене на свят, то е препоръчително да позвъним на 112 или да помолим най-близкия до нас човек да го стори.

Как да се предпазим от слънчев удар

На първо място, разбира се, е пиенето на достатъчно количество вода. Много важно е да съзнаваме, че в най-горещите дни литър и половина-два са недостатъчни за поддържане на хидратацията в тялото ни. Колкото повече се потим, толкова повече вода е необходимо да пием. Препоръчително е и да избягваме да се излагаме на слънце в най-горещите часове от деня – между 12:00 ч. и 16:00 ч. Спазвайки тези 2 основни правила, вероятността да се сблъскаме със слънчев удар, е минимална. Добре е обаче да съзнаваме, че и влизащата в домовете ни топлина е опасна и може да доведе до топлинен удар. По тази причина е препоръчително да охлаждаме възможно най-много жилищата и офисите си в съчетание с консумацията на достатъчно вода дори на закрито.

Ако все пак нямаме възможност да избегнем топлината и силното слънце, бихме могли да вземем и следните мерки:

  • Да приемаме достатъчно сол, тъй като тя спомага за поддържането на организма хидратиран. За предпочитане е да бъде хималайска, защото е богата на полезни минерали и спомага за балансирането нивата на електролитите, за провеждането на нервните импулси и за работата на мускулите;
  • Да заменим кофеиновите напитки с енергизиращи чайове като Чай Добро утро на Биопрограма или Ahmad Tea Immune Чай за имунитет, който не само спомага за цялостното ни здраве, но и ни осигурява жизненост и тонус;
  • Да намалим консумацията на алкохол в горещите дни - ледените алкохолни напитки само създават илюзия, че ни разхлаждат, докато всъщност ни загряват;
  • Да носим широки дрехи в светли цветове, които не привличат слънчевите лъчи;
  • Да избягваме физическите натоварвания, които предизвикават още по-усилно потене, което ни дехидратира.

Добре е да имаме предвид и че веднъж изпаднали в състояние на слънчев удар, пълното ни възстановяване ще отнеме поне няколко седмици. Дори и да се чувстваме в отлична форма още на следващия ден, е препоръчително да се наблюдаваме. Хубаво е да се пазим още повече от горещините и да не извършваме тежък физически труд, докато лекар не ни каже, че сме готови да се върнем към обичайните си задължения.

Други полезни статии на лятна тематика са: