Кои витамини и минерали трябва задължително да приемаме през зимата

Кои витамини и минерали трябва задължително да приемаме през зимата

Зимата е един много специален период от годината, през който навън има по-малко слънце, прекарваме по-малко време на открито и организмът ни се нуждае от повече грижа. Освен това мрачното и студено време влияят доста потискащо и могат да доведат до редица неразположения като сезонна депресия или дори грипове и настинки, дължащи се на слаба имунна система. Обикновено зимата хората не са толкова физически активни и често си натрупваме излишни мазнини и килограми. За това е много важно да се погрижим за организма си и да му дадем нужните микроелементи и витамини през зимните месеци. Набавянето на ценни хранителни вещества през този сезон от съществено значение за подсилването на имунитета, повишаване на енергията ни и възстановяване жизнеността на тялото ни.

Витамин А

Витамин А е изключително важен витамин, който подпомага възстановяването и развитието на тъканите в човешкия организъм. Той има участие в поддържането на добро зрение, укрепване и подсилване на имунната система, а също и подпомага кожата ни да бъде по-здрава и еластична. Витаминът е известен също със своите антиоксидантни свойства, благодарение на които се забавят процесите на стареене. Витамин А може да си набавите от следните храни – моркови, домати, мазни риби (например - риба тон, херинга, сардини), всички зеленолистни, яйчен жълтък и други.

Витамин Е

Витамин Е също се слави със своите антиоксидантни свойства. Подпомага организмът да се освободи от свободните радикали и да се справи с оксидативния стрес в организма. Този витамин е от съществена важност при спортистите, тъй като укрепва нервите и мускулите. От друга страна витамин Е подпомага нормалното кръвоснабдяване и кръвосъсирване. Може да си го набавите както на хранителна добавка (например - Jamieson Витамин Е или Aro Life Витамин Е), така и чрез консумация на храни, които го съдържат. В почти всички ядки има витамин Е. Освен това той се съдържа в зеленолистните зеленчуци, маслините, както и зърнените храни.

Витамин B

Витамините от B групата са от съществено значение за работата на мозъка и нервната ни система. Различните B витамини подпомагат различни процеси в организма. Например витамин B7 поддържа кожата и косата, докато B12 ни помага да се справим по-лесно със състояния на тревожност и депресия. Витамините от B групата може да си набавите от червените меса, яйцата, кафявия ориз, зърнените храни, както и чрез хранителни добавки (например - Vitabiotics Ultra Витамин B комплекс за пълно здраве на организма).

Фолиевата киселина е витамин, който спада към витамините от B групата и е известен като витамин B9. Toй има важна роля за клетъчния растеж и синтеза на ДНК.

 

Витамин C

Витамин C е известен с мощните си антиоксидантни качества и е изключително важен витамин. Той подпомага имунната система и справянето със свободните радикали в организма, а също така предпазва от болести и настинки. Присъства като много важен компонент в синтеза на колаген, който участва в изграждането на тъканите и костите в човешкото тяло. Витамин C се съдържа в големи количества във всички цитрусови плодове. Има го и в повечето пресни плодове и зеленчуци, киви, ягоди, броколи и бобови храни. На пазара се предлага и като хранителна добавка под различни форми и на различни марки. Може да разгледате различните видове витамин C тук.

Витамин D

Витамин D е още един изключително важен за човешкото тяло витамин. Много е важно неговото набавяне особено през студените месеци, когато слънцето е значително по-малко и тялото не може да си го набави само от слънчеви лъчи. Този витамин е много важен за костите и зъбите, също така поддържа баланса на фосфор и калций в тялото. В яйцата, някои риби (дива сьомга и риба тон) се съдържа витамин D. Винаги можете да го приемате и под формата на добавка – Витамин D.

Желязо

Желязото е микроелемент, който участва в образуването на червените кръвни клетки в човешкото тяло. Те от своя страна пренасят кислорода в организма. При недостатъчно кислород, породено от дефицит на желязо, може да се стигне до анемия. Приемът на този елемент осигурява енергия и жизненост на тялото, а също така подпомага мозъчната дейност. Желязо има във всички зеленолистни, червеното месо, яйцата, варивата (боб, леща) и някои сушени плодове. В случай, че го приемате като хранителна добавка е хубаво да имате предвид, че се препоръчва да се приема с витамин C за по-добро усвояване.

Селен

Селенът е минерал, който има много важна хранителна стойност за човешкото тяло. Той има важна роля за здравето и функциите на щитовидната и простатната жлеза. Освен това има силни антиоксидантни свойства и действа много добре на имунната система като повишава имунният отговор. Има изследвания, според които селенът може да намали рисковете от депресивни състояния. Други проучвания твърдят, че може да повлияе мъжката плодовитост, а също така да подпомогне организма да се справи по-лесно с възникнали възпаления. Селенът присъства зърнените храни, бразилския орех, месото и рибата.

Цинк

Цинкът подпомага правилното функциониране на имунната система, храносмилателната система, нивата на стреса, а също и подобрява метаболизма. Полезен е при бременност, настинка, загуба на апетит и редица други състояния. Този минерал има изключително важно значение за синтеза на протеин. Смята се, че влияе изключително добре при екземи, атопичен дерматит и проблеми с простата. Цинкът се съдържа в сусама, тиквата, агнешкото месо, говеждото месо, суровите бадеми и джинджифила.

Магнезий

Магнезият е елемент е съществено важен за костите, нервната система и мускулите в тялото. Той подпомага отпускането на бронхите и спазмите. Той е естествено средство за подпомагане на добрия сън, увеличава енергията, помага при болки в ставите и мускулите, а също така хидратира кожата. Този елемент е много използван от спортистите, особено след тренировка. Източници на магнезий са броколи, ядки, спанак, ряпа, мента, тиква и други. Можете също така да го приемате под формата на хранителна добавка (разгледайте тук различните видове магнезий).

Омега-3 мастни киселини

Омега-3 мастни киселини са незаменим и жизненоважен хранителен елемент за човешкия организъм. Те подобряват качеството на съня, както и намаляват възпаленията в организма. Приемът им подобрява здравето на сърдечно-съдовата система, подобрява здравето на ставите и костите. Омега-3 мастни киселини са наистина много важни за функционирането на организма. Те се съдържат в дивата сьомга, сардините, лененото семе, маслото от черен дроб.

Всички тези витамини и микроелементи подпомагат правилното функциониране на тялото. Хубаво е през студените месеци да си набавяме достатъчно елементи, за да можем да избегнем състояния на апатия, вялост, липса на енергия, както и депресивни състояния.

Надяваме се статията да ви е била полезна. Прочетете още Слънцезащитни кремове през зимата - защо да не ги забравяме, както и Какво е студова алергия и как да се предпазим.