Как да подсилим детския имунитет през есента

Как да подсилим детския имунитет през есента

Началото на учебната година наближава, а също и студеният период, когато настинките зачестяват. Това е и моментът, когато имунната система на малките деца се нуждае от деликатна, но ефективна помощ, за да може да устои на вирусите и бактериите, които често обитават детската градина, класните стаи, градския транспорт.

Защо децата боледуват по-често от възрастните

Преди да вземем мерки за засилване на детския имунитет, е добре да си обясним защо той е по-нестабилен от нашия. Имунната система представлява съвкупност от органи, тъкани, клетки и протеини, които откриват наличието на зловредни чужди организми в тялото и ги неутрализират. Когато обаче човек не се е сблъсквал с дадени бактерии и вируси – какъвто е случаят с малките деца, имунната му система се нуждае от повече време, за да отчете наличието им и да се активира.

През първите месеци от живота голяма роля има майчината кърма, чрез която жената предава част от своята резистентност към вирусите и бактериите на бебето си, което още не се е срещало с тях.

Постепенно голямо значение за повишаване на имунитета придобиват ред фактори, които ще разгледаме по-долу.

Спокойствие

Възрастните често използваме метафоричния израз „поболях се от притеснение“, който обаче не е никак далече от действителността. Психическото неспокойствие е в пряка връзка с физическото състояние на организма ни. Колкото по-щастливо и спокойно е едно дете, толкова по-здраво е то. Именно стресът при тръгване на ясла, детска градина, първи клас оказва голямо влияние върху имунитета и се превръща в предпоставка за по-лесно разболяване.

Това, което можем да сторим, е да обръщаме голямо внимание на децата си, да се постараем да облекчим напрежението им през този стресов период от техния живот. От полза могат да бъдат и хранителни добавки като сиропа за деца над 9-месечна възраст Невронат, съдържащ лечебни билки и плодове, които действат успокояващо и подобряват концентрацията.

Храна - витамини, минерали и микроелементи

Един от най-важните фактори за здравето е консумираната храна. Колкото по-рано научим детето си да се храни здравословно, толкова по-силен ще е имунитетът му. Като начало, е препоръчително да намалим захарта в неговото меню. Чудесна идея е да я заменим с плодове и мед – богати на полезни витамини, минерали и микроелементи. Медът също така се отличава с антиоксидантно и антибактериално действие, регулира нивата на захарта в кръвта, намалява кашлицата, съдържа пробиотични бактерии, благоприятства състоянието на зрението и на кожата. В случай че вкусът му не е по нрава на детето ни, можем да се спрем и на хранителна добавка като МиниМед капки 20 мл на Apipharma, съдържащи безалкохолен разтвор на прополис, произведен от 10% прополис от пчелен мед.

Освен плодове е важно детето да консумира голямо количество зеленчуци, пълни с витамини и минерали. Сред най-важните микронутриенти за високия имунитет са:

Мазнини

Мазнините под формата на есенциални мастни киселини са ключови за правилното развитие и функциониране на детския организъм. Те изграждат клетъчните мембрани, осигуряват енергия и играят ключова роля в множество метаболитни процеси. Сред тях най-важни за имунната система са омега 3-мастните киселини.

Те се отличават с мощно противовъзпалително действие, като в същото време благоприятстват състоянието на мозъка, сърцето, зрението, балансират холестерола и предпазват от сърдечно-съдови проблеми. Добри източници са риби като сьомга, пъстърва, херинга, скумрия, риба меч, риба тон, сардини, рибеното масло от антарктически крил, орехите, лененото семе, чията, соята, слънчогледовите семки. Омега-3 мастни киселини можем да осигурим на децата си и чрез хранителни добавки като:

Добре е да обърнем внимание и на трансмастните киселини, наричани още хидрогенирани мазнини, съдържащи се в маргарина и пържените храни. Тях е хубаво да изключим от менюто на детето си, тъй като влияят негативно на имунитета.

Цинк и витамин C

Цинкът е един от най-важните минерали за засилване на имунитета, тъй като спомага за нормалното функциониране на защитните функции на организма. Съдържа се в говеждото, агнешкото, стридите, тиквените семки, кашуто и боба.

Витамин C, от своя страна, е един от най-мощните съюзници на имунитета сред витамините. Отличава се със силно антиоксидантно действие и спомага за образуването на антитела срещу болестотворните микроорганизми. Полезни храни, които го съдържат в изобилие, са цитрусовите плодове, кивито, прасковите, чушките, броколите, доматите.

Отличен източник на цинк в комбинация с ключовите за имунитета витамин C и имуноглюкан, представляващ естествен извлек от гъбата кладница (известна като природен антибиотик), е Defendyl Imunoglukan P4H за висок имунитет 100 мг 30 капсули Medis. Хранителната добавка е подходяща както за първокласниците – деца над 7-годишна възраст, така и за възрастните. Тя намалява честотата на боледуванията, осигурява енергия, подобрява психическото и физическото състояние и предпазва клетките от оксидативния стрес. Предлага се и под формата на сироп, подходящ за деца над 10 килограма - Defendyl Imunoglukan P4H Сирoп за висок имунитет за деца 120мл Medis 1+1 Промоция, като в този вариант цинкът липсва, а се разчита основно на действието на останалите две активни съставки.

Други чудесни източници на цинк, витамин C и още имуноподпомагащи витамини и минерали са:

Витамин D

Друг изключително важен за имунитета витамин е D. Той възпрепятства нахлуването на вирусите в организма. Сред съдържащите го храни са яйцата, черният дроб, гъбите, рибата тон, сьомгата. Основният „източник“ на витамин Д обаче е слънцето, което през есенния сезон започва да се показва все по-рядко и слабо иззад облаците.

За да компенсираме липсата му, можем да се доверим на хранителните добавки, създадени специално за малки деца. Продуктите, подходящи за бебета, обикновено съдържат натурален витамин D и са под формата на капки или спрей:

За по-големите деца чудесни варианти са както горепосочените, така и BetterYou Dlux Junior Витамин Д3 400IU за деца Орален спрей 15 мл, а също и мултивитамините, съдържащи по-широка гама от полезни за имунитета микронутриенти:

Сред съставките им са още витамин А, селенът и биофлавоноидите, които оказват пряко влияние на имунитета. Повече за витамините, минералите и микроелементите, необходими на децата, разказахме в статията „От какви витамини, минерали и микроелементи се нуждаят децата и как да им ги набавим“.

Пробиотици и пребиотици

Отделно внимание е добре да обърнем на пробиотиците и пребиотиците.

Пробиотиците представляват „добри“ бактерии, които неутрализират „лошите“ бактерии в стомашно-чревната флора. Приемът им спомага не само за подобряването на храносмилането, но и за общото благосъстояние на организма. Тъй като около 80% от имунната система зависи от лигавичния чревен имунитет, количеството на благотворните бактерии в червата ни е ключово за доброто здраве. Пребиотиците, от своя страна, са несмилаеми въглехидрати под формата на фибри, които служат за „храна“ на пробиотичните бактерии и подпомагат тяхното действие.

Богати източници на пробиотици са киселото мляко, киселото зеле, комбучата, а на пребиотици - бадемите, ябълките, бананите, чесънът, лукът, соята, житото, царевицата, овесът.

За да подсилим детския имунитет преди началото на учебната година обаче, е добре да се обърнем и към хранителните добавки като:

Вода и други течности

Водата е изключително важна за цялостното здраве на организма. През студените месеци необходимостта от добра хидратация нараства още повече, тъй като тя спомага в борбата на детското тяло с грипните микроби. Освен това благоприятства отделянето на токсините, оказващи допълнителна вреда на организма. Други полезни течности са и прясно изцедените фрешове от плодове и зеленчуци и чайовете от джинджифил и лимон, лайка, куркума и канела, мента, ройбос.

Ехинацея и Андрографис

Две важни имуностимулиращи билки са ехинацеята и андрографисът.

Ехинацеята подпомага имунната система, редуцира честотата инфекциите на горните дихателни пътища и бронхита. Освен това предпазва от вторични инфекции, като така възпрепятства бактериалните инфекции, които често следват вирусните. Ехинацеята е и често срещана съставка в имуностимулиращите хранителни добавки за деца. Висококачествени примери са:

Чудесен вариант са и чистите капки с ехинацея като Nature's Way Echinacea Ехинацея срещу простуда и грип 30 мл.

Андрографисът също повишава имунитета на детето, редуцира проблемите с горните дихателни пътища и съкращава продължителността на боледуванията. Добър вариант за андрографис под формата на хранителна добавка за деца над 12 години е Andrographis Magnavir За тонус и имунитет 30 капсули Magnalabs.

Физиологичен разтвор на натриев хлорид

Употребата на физиологичен разтвор на натриев хлорид за промиване на назалната кухина на малките деца също значително намалява респираторните инфекции. Чудесни продукти за целта са:

По-малко антибиотици

Антибиотиците са лекарствени средства, които помагат при тежки болестни състояния. В същото време обаче прекомерната им и неправилна употреба може да доведе до резистентност на бактериите към тях. Освен това могат да понижат имунитета, тъй като често неутрализират не само зловредните бактерии, но и полезните, които поддържат баланса на стомашно-чревната микрофлора.

Природа, игри и хигиена

Както вече споменахме, щастливото и спокойно дете се справя много по-лесно със заобикалящите го вируси и бактерии. Освен това, за да изгради организмът му резистентност към тях, е необходимо да са се срещали. По тази причина е важно да оставяме децата си да играят на воля сред природата, да се докосват до нея, да я опознават. Добре е да помним, че бъркането в калта няма да ги разболее, стига да измием добре ръцете им след това.

Въпреки всичките ни усилия децата все пак понякога боледуват. Ако това се случи, предполагаме, че ще ви е полезно да научите „Как да изберем капки за нос за хремата на децата“.