Как да се отървем от излишните мазнини

Как да се отървем от излишните мазнини

Мазнините – колкото полезни, толкова и вредни. Защо някои от нас трупат по-голям запас от необходимото, от какво се определя в коя част на тялото ни да е той и кога се оказва не само козметичен, а и здравословен проблем, как да се сбогуваме с излишните мазнини - отговор на всички тези въпроси ще дадем в днешния материал.

Каква е ролята на мазнините в тялото ни

Полезните мазнини представляват съществена част от множество жизнено важни процеси в организма. Те ни осигуряват енергия, защитават вътрешните органи, спомагат за преноса и усвояването на мастноразтворимите витамини (А, D, E, K). Освен това участват в изграждането на клетките, повишават имунитета, помагат за формирането на хормоните кортизол и тестостерон, за поддържане на нормалната ни телесна температура и осигуряват термо ефект в студените дни. Полезните мазнини също така повишават добрия холестерол, предпазвайки ни от натрупването на лош в артериите. Най-общо казано вредни са трансмазнините (в полуфабрикатите) в големи количества, а полезни - наситените (в месото, яйцата, млечните продукти) и ненаситените (в сьомгата, бадемите, авокадото).

От какво зависят складирането и освобождаването на мазнините и къде се натрупват те

Като начало е добре да знаем, че мазнините се складират в мастните клетки и да разберем същността на липогенезата (формиране на нови мазнини в мастните клетки) и липолизата (разпада на мазнините в мастните клетки).

Тези два процеса се задействат едновременно под влиянието на хормоните инсулин, кортизол, естроген. Ключови са и хормоните адреналин и норадреналин, подпомагащи разпада на мазнините. От съществено значение са и два ензима, намиращи се в мастната тъкан:

Добре е да споменем и двата вида рецептори в мастните клетки:

  • α рецептори – те задействат липогенезата (формирането на мазнини);
  • β рецептори – те забързват липолизата (разпада на мазнини).

Това дали и в коя част от тялото ни ще се задържат повече мазнини зависи именно от съотношението на процентното количество от двата вида рецептори. Те в комбинация със съответните ензими под влиянието на вече споменатите хормони водят до липогенеза или съответно до липолиза.

В брадичката, врата, горната част на гръдния кош обикновено надделяват бета рецепторите, докато в областта на корема, ханша, бедрата стандартно имаме повече алфа рецептори. При жените например по-засегнати от складиране на мазнини обикновено са бедрата и ханшът, а при господата – коремната и гръбната област. Интересно е да знаем и че най-трудните места за разпад на задържаните мазнини са именно тези, като за жените това се оказва дори по-трудно, защото разполагат с по-голямо количество алфа рецептори в сравнение с мъжете. Важно е да отбележим и че колкото повече мазнини натрупваме, мастните клетки се разширяват и липолизата става все по-трудна.

Какво провокира натрупването на излишно количество мазнини и как да се справим с проблема

Както вече разбрахме, полът е от съществено значение за това кои части от тялото ни и до каква степен са предразположени към натрупване на излишни мазнинни запаси. Друг също толкова неконтролируем фактор е наследствената ни предразположеност. От друга страна, знаейки как изглеждат родителите ни, разбираме и дали е необходимо да подхождаме с по-засилено внимание към въпроса с мазнините.

Справянето с останалите натежаващи на везната въздействия до голяма степен е в наши ръце:

Приемът на твърде много и некачествени калории + липсата на движение

Необходимият ни дневен калориен прием е индивидуална стойност, повлияваща се от пола, възрастта, телосложението, активността ни. Като ориентир за средностатистическия възрастен човек са приети следните две препоръчителни стойности – 2000 калории дневно за жените и 2500 – за мъжете.

Когато приемаме повече калории, отколкото изразходваме, тялото ни е изправено между два избора:

  • да ги складира под формата на мазнини;
  • да ги превърне в мускулна маса.

Кое от двете ще се случи до голяма степен зависи от това дали тренираме активно, или водим заседнал начин на живот.

Съответно едни от основните начини да се предпазим от натрупване на излишни мазнини са:

  • да не поемаме повече храна, отколкото можем да изразходим;
  • ако приемаме повече калории, отколкото енергия ни е необходима, да тренираме (както силово, така и кардио) с цел натрупване на чиста телесна маса и освобождаване от излишната енергия.

Важно е да имаме предвид и качеството на приеманите калории. Приемът на полезни протеини и фибри осигурява ситост, като в същото време крие по-ниска опасност от натрупване на мазнини в сравнение с консумацията на въглехидрати например.

Протеинът е от ключово значение за изграждането на тъканите в тялото ни, като в същото време подобрява метаболизма. Интересно е да споменем и че в дългосрочен план достатъчният прием на протеини е в състояние дори да ни отърве от част от натрупаните мазнини. Чудесни източници са яйцата, рибата, месото и някои пълнозърнести храни. Що се отнася до фибрите, те ни помагат да поддържаме плосък корем. Отлични източници са повечето плодове и зеленчуци, както и бобовите култури.

Недостигът на калории

В същото време редовният прием на твърде малко калории води до изпадането на организма ни в режим на складиране на запаси с цел преодоляване на калорийния недостиг при нужда.

За да избегнем това, е препоръчително да се храним здравословно и балансирано, наблягайки на високо протеиновите храни и на полезните мазнини. Повече по темата сме разказвали в статията Как да отслабнем лесно и здравословно.

Хормоналният дисбаланс

Както вече споменахме, хормоните са от ключово значение за складирането и освобождаването от мазнините. Затова и дисбалансирането на количествата им в човешкото тяло бързо може да доведе до натрупване на мазнини

За съжаление, факторите, които водят до това състояние са много.

Сред тях е твърде честото и количествено консумиране на захар – било то под формата на захарни изделия, напитки, изкуствени подсладители, плодове. Важно е да знаем, че консумацията на сладки течности крие дори по-голям риск, тъй като мозъкът ни не успява да реагира достатъчно бързо, за да превърне калориите от тях в енергия. Тук се намесва и хормонът инсулин. Повишавайки в голяма степен съдържанието на захар в кръвта ни, инсулинът започва да я пренася в различни клетки, за да нормализира кръвната захар. Така голямо количество попада в мастните клетки. Протичането на този процес от време на време е напълно нормално, но ако държим нивата на кръвната си захар перманентно завишени, натрупването на излишни мазнини е почти сигурно.

Добре е да обърнем внимание и на кортизола, повишаващ се под влиянието на стреса – както физически, така и психически. По принцип стресът има и положителна страна, тъй като помага на организма ни да се адаптира към дадена промяна. Когато е хроничен обаче, настъпват проблемите. Бивайки подложени на стрес, кортизолът осигурява на тялото ни достатъчно количество глюкоза, която да ни осигури нужната енергия да се спасим от опасността. Когато причината за това е в липсата ни на сън, в тревогите в офиса и у дома, а не в извънредно натоварване на тялото, изискващо изразходване на енергия, глюкозата води до образуване на мазнинни натрупвания – в този случай най-често в коремната област.

За да избегнем това, е препоръчително да се наспиваме добре и да намерим начини за справяне с тревогата. Когато говорим за съня, е важно да споменем още два хормона:

  • грелин – хормон, задействащ усещането за глад, чиито нива се покачват при недоспиване;
  • лептин – хормон, осигуряващ усещане за ситост, чиито нива спадат при недоспиване.

Така резулатът от недоспиването е не само повишаване нивата на кортизола, а и разбалансиране на грелина и лептина, което изостря апетита ни – в повечето случаи за вредни мазнини и сладко.

Добре е да споменем и хормоналния дисбаланс, характерен за дамите над 40-годишна възраст, навлизащи в периода на менопаузата. Именно тогава те са най-застрашени от натрупване на мазнини и то в областта на корема. Съпровождащ процес е и забавянето на метаболизма.

Лош метаболизъм

Забавеният метаболизъм е в състояние не само да доведе до натрупване на излишни килограми, но и на мазнини. В този случай тялото ни не успява да преработи пълноценно консумираната храна, като голяма част от калориите се превръщат в мазнинни запаси вместо в енергия. Сред основните причини за забавяне на метаболизма са:

  • нискокалорийната диета;
  • пълното изключване на мазнините от менюто ни;
  • недоспиването;
  • хормоналният дисбаланс;
  • приемът на недостатъчно количество вода;
  • консумацията на недостатъчно количество протеини.

До какви здравословни проблеми може да доведе складирането на повече мазнини

Натрупването на излишни мазнини в областта на бедрата и ханша е по-скоро естетическо несъвършенство. Когато говорим за коремни мазнини обаче, рисковете за здравето ни нарастват.

Ако коремните мазнини са подкожни, опасност все още няма. В случай че мастните тъкани се натрупат и около вътрешните органи, това може да засегне функцията и благосъстоянието на бъбреците, панкреаса, черния дроб, червата. Възможно е и да придобием резистентност към инсулина, което да доведе до диабет тип 2.

Как хранителните добавки ни помагат в борбата с излишните мазнини

Подробна информация относно типовете хранителни добавки, подпомагащи цялостното отслабване, можете да откриете в статията ни Топ хранителни добавки за отслабване – видове и действие.

Важно е да знаем, че влизането в добра форма, както и поддържането на красива фигура и здрав организъм изискват комбиниране на всички гореизброени съвети – правилно хранене, спорт, здрав сън, спокойствие. Подпомагайки си и с подходящи хранителни добавки обаче, можем да улесним и ускорим процеса – особено когато говорим за отърваване от излишните мазнини. Отлични варианти в случая са:

Вероятно ще ви е интересно да прочетете и: