- 22% на продукти Urinal >>

Защо цинкът е толкова важен за здравето ни

Защо цинкът е толкова важен за здравето ни

Цинкът представлява изключително важен за човешкото тяло минерал, който не сме способни да произвеждаме сами. Той присъства във всяка клетка, участва в над 300 ензима. Съдържа се в костите и мускулите, в белите и червените кръвни клетки, в бъбреците, черния дроб, очната ретина, кожата, панкреаса, семенната течност, в простатата.

Цинкът благоприятства имунната, сърдечно-съдовата, храносмилателната система, оказва силно антиоксидантно действие, спомага за зарастването на раните, за преодоляване на инфекциите. Заздравява косата, кожата и ноктите, забавя засягащите ги процеси на стареене, намалява акнето, предпазва от белези. Допринася и за детоксикацията чрез прочистване на черния дроб. Също така регулира кръвната захар и е важен при диабет. С това многобройните ползи от цинка за нашия организъм не се изчерпват дори наполовина.

Важно е да отбележим, че недостигът на цинк засяга мнозина. Сред основните причини са непълноценната диета и трудната усвояемост на много от формите му. С какво още ни помага цинкът и как да го поддържаме в оптимално ниво в тялото си, ще изясним в следващите редове.

Какви са ползите от цинка за здравето ни

Цинкът подпомага имунната система

Цинкът е сред най-важните микроелементи за човешката имунна система. Той спомага за нормалната функция на белите кръвни телца, елиминиращи вирусите и бактериите. Подпомага и работата на имунните клетки да неутрализират непознатите и възможно опасни частици в организма. Приемът на достатъчно количество цинк не само ни предпазва от инфекции, а и спомага за по-бързото им преодоляване.

Хранителни добавки като Zinc 100 таблетки от Jamieson се препоръчват при настинки, респираторни проблеми, кашлица, пневмония, конюнктивит, гъбични и други инфекции.

Цинкът повишава жизнената енергия

Освен имунитета цинкът повишава и жизнеността ни. Редовният му прием спомага за преодоляване на хроничната умора, подобрява мускулната функция, повишава енергийните ни нива.

Цинкът спомага за по-бързо зарастване на раните

Сред най-важните ползи от цинка е способността му да ускорява зарастването на раните – в това число изгаряния, порязвания, разчоплени пъпки и други кожни травми. Той подпомага образуването и деленето на клетките, като в същото време предпазва раните от инфектиране.

Цинкът подпомага паметта и концентрацията

Голяма част от цинка в организма ни се намира именно в мозъка, по-точно в хипокампуса. Той отговаря за психическото ни състояние и паметта. Важно е да знаем обаче, че при нараняване тялото ни изпраща голяма част от цинка от мозъка към засегнатото място с цел защита от инфектиране и по-бързо зарастване. Ако в подобен момент не приемаме достатъчно цинк, е възможно мозъчната ни функция да се наруши.

За да се предпазите от това, вземете Zinc Picolinate Naturalico на специална цена от онлайн Аптека Гален!

Цинкът благоприятства състоянието на косата, кожата, ноктите, костите

Цинкът стимулира производството на колаген и на кератин. По този начин се грижи за здравината, гъвкавостта и еластичността на косата, кожата и ноктите.

В същото време стимулира растежа на косата още от корените и ефективно намалява косопада (алопецията). Предпазва и от често чупене на ноктите.

Цинкът допринася за добрия вид на кожата и като подпомага възстановяването и образуването на нови епидермални клетки. Също така спомага за преноса на витамин А от черния дроб към епидермиса, осигурявайки му необходимата хидратация. Важно е да споменем и антиоксидантното действие на цинка, благодарение на което се повишава защитата на кожните клетки от свободните радикали, включително от вредното действие на UV лъчите.

Добре е да отбележим и това, че цинкът подпомага подвижността на ставите и контролира отслабването на костите. Редовният прием на цинк намалява риска от загубата на костна маса - особено при преждевременно стареене или остеопороза.

Цинкът подпомага хормоналния баланс при мъжете и жените

Цинкът играе ключова роля за хормоналния баланс както при мъжете, така и при жените.

Той подпомага естественото производство на тестостерона, като участва в преобразуването на холестерола и други вещества, превръщащи се в този хормон. Тестостеронът е изключително важен за здравето, фертилитета и либидото на мъжа. Спомага за растежа и възстановяването на мускулната маса, повишава здравината на костите, подпомага работата на яйчниците и повишава либидото при жените.

Цинкът участва в синтеза и на два ключови типично женски хормона - естроген и прогестерон. Те повишават репродуктивната способност, поддържането на нормалните им нива спомага за предпазване от тежък предменструален синдром (ПМС), от болезнена менструация, нередовен месечен цикъл, променливо настроение, безплодие, преждевременна менопауза.

Цинкът участва в синтеза на ДНК

Този микроелемент е много важен и за нормалния синтез на ДНК, съхраняващо генетичната информация на всяка клетка в организма ни. Затова цинкът е от голяма значимост за нормалното развитие на бебето, докато е в утробата на майката, а и в първите години от живота му.

Цинкът поддържа доброто зрение

Цинкът е най-широкоразпространеният минерал в очната ретина, което поражда и важната му роля за доброто зрение.

Той изгражда част от пигмента в окото и спомага за нормалното състояние на родопсина - зрителен пигмент, чувствителен към светлина и отговорен за способността ни да виждаме. В същото време цинкът съдейства за преработването на витамин А, от който се синтезира родопсинът.

Приемът на хранителни добавки като AboPharma Цинк-Биотин 30 капсули се препоръчва в голяма степен за хора в напреднала възраст или предразположени към проблеми със зрението.

Цинкът противодейства на диабета

Цинкът спомага и за поддържането на кръвната захар в нормални граници. Това е така благодарение на способността му да балансира хормоните в организма ни, сред които е и инсулинът. Цинкът се свързва с него, спомагайки за нормалната работа на панкреаса. Така инсулинът се освобождава чак когато глюкозата навлезе в кръвта. По този начин се нормализира и функцията на храносмилателните ензими. Инсулинът им се свързва с клетките, осигурявайки употребата на глюкозата за образуване на енергия, а не за превръщането й в мазнини.

Цинкът благоприятства храносмилателната система

Цинкът също така подобрява храносмилането и облекчава много проблеми, свързани с него. Той допринася за усвояването на важните хранителни вещества и подпомага протеиновия синтез. Играе важна роля и в разграждането на въглехидратите, осигурявайки ни енергия и осигурявайки ни здравословен метаболизъм.
В същото време цинковият дефицит може да предизвика остри чревни инфекции и проблеми с храносмилането като диария.

Цинкът се грижи за сърдечно-съдовата система

Цинкът благоприятства здравето на клетките в сърдечно-съдовата система и ги предпазва от възпаления. Подпомага нормалното кръвообращение, нормализира високото кръвно налягане, регулира холестерола.

Цинкът се грижи за здравето на черния дроб

Редуцирайки инфекциите в организма ни, цинкът благоприятства и здравето на черния дроб. Допринася още за детоксикацията му, за ограничаване на засягащите го възпалителни процеси, за нормалното усвояване на хранителните и изчистване от отпадъчните вещества.

Цинкът предпазва от рак

Благодарение на силния си антиоксидантен ефект цинкът успешно неутрализира голяма част от свободните радикали, отделяни в организма като продукт на клетъчния метаболизъм. Така минералът ни защитава от превръщане на здравите клетки в ракови, от увреждане на нашето ДНК.

Цинкът ни предпазва от много видове рак. Сред тях е и засягащият простатата, при който минералът дори помага за лечението.

Кои са симптомите на цинков дефицит

За съжаление, много от нас не успяват да се възползват от всички тези свойства на цинка, защото страдат от недостиг. Дали имаме цинков дефицит, можем най-сигурно да разберем чрез кръвен тест. За проблема ни подсказват и следните симптоми:

  • слаб апетит – това се случва, тъй като цинкът контролира хормоните лептин и грелин, отговарящи за апетита ни. Без него те не функционират нормално;
  • чести разболявания – без достатъчно количество цинк в тялото ни сме изложени на повишен риск от инфекции;
  • отслабени памет и концентрация – цинковият дефицит оказва негативно влияние върху формирането на неврони, което води до частични затруднения с паметта и концентрацията;
  • косопад, кожни проблеми, чупещи се нокти;
  • отслабено зрение;
  • понижено либидо и фертилни проблеми;
  • обща отпадналост.

Защо страдаме от недостиг на цинк

Цинковият дефицит засяга хиляди хора по цял свят. По данни на СЗО (Световната здравна организация) 1/3 от световното население живее в повишен риск от този проблем. Основните фактори за това са затруднението на човешкия организъм да абсорбира пълното количество цинк, съдържащо се в храната, както и непълноценното хранене.

Опасността от цинков дефицит засяга най-вече следните групи от хора:

  • вегетарианци и вегани – важно е да знаем, че организмът ни усвоява по-трудно цинка от растителни източници спрямо този от животински. Затова за вегетарианците и веганите е препоръчително да приемат хранителни добавки като SupraVit Ace + Se + Zn с антиоксидантно действие х20 ефервесцентни таблетки;
    хора на нискокалорийна диета – макар и да не са вегетарианци, хората, подлагащи се на нискокалорийна диета, също е вероятно да страдат от цинков дефицит. Изключвайки цели групи храни от менюто си и цялостно приемайки по-малко храна, те често ограничават приема си на цинк;
    хора, редовно употребяващи алкохол – между 30% и 50% от прекаляващите с консумацията на алкохолни напитки изпитват недостиг на цинк. Причината е във факта, че алкохолът понижава способността на червата ни да абсорбират цинка, както и в повишаването секрецията на минерала в бъбреците;
    хора с придружаващи заболявания – хора с големи и често появяващи се рани, с кожни заболявания, с бъбречни, чернодробни, храносмилателни проблеми като колит или болест на Крон, хора с диабет – всички те са в риск от цинков дефицит и е препоръчително да се консултират със своя лекуващ лекар за най-подходящата за тях хранителна добавка с цинк. Добър избор може да бъде Solgar Zinc Picolinate Цинк пиколинат за имунната система 22 мг х100 таблетки;
    бременни и кърмещи дами – тъй като голяма част от цинка, съдържащ се в организма на майката, преминава към бебето, за да подпомогне неговите растеж и развитие, шансът жената да получи цинков дефицит, е голям. В тези случаи се предписват специализирани хранителни добавки, съдържащи цинк, като Pregnacare Max за бременни x 56 таблетки + 28 капсули Vitabiotics.

Колко цинк ни е необходим и как да си го набавяме

Хранителни източници на цинк

Един от основните и най-естествени начини за прием на цинк е чрез храната. Ако ежедневно консумираме достатъчно количество от следните хранителни продукти, можем да сме спокойни, че набавяме на тялото си нужната му доза от минерала (посочените стойности са за 100 г продукт):

  • стриди – 39,3 мг;
  • тиквени семки – 7,8 мг;
  • кашу – 5,6 мг;
  • телешко месо – 3,6 мг;
  • овесени ядки – 3,6 мг;
  • боб – 3,4 мг;
  • бадеми – 3,3 мг;
  • пилешко месо – 1,5 мг;
  • яйца – 1,2 мг.

Каква е препоръчителната дневна доза цинк

Може би ще попитате какво ще рече достатъчен прием на цинк. Според Европейския орган за безопасност на храните е препоръчително дамите да поемат от 7,5 до 12,7 мг на ден, а господата от 9,4 до 16,3 мг. В случай на бременност цифрите нарастват с от 1,6 до 2,9 мг на ден.

Важно е да наблегнем на факта, че и останалите групи от хора с предразположеност към недостиг на цинк би следвало да приемат по-голямо количество в сравнение със стандартните препоръчителни стойности. Това се отнася най-вече за тези с храносмилателни проблеми, възпрепятстващи пълноценното усвояване на микроелемента. Добре е да знаем и че активно спортуващите хора също се нуждаят от по-голямо количество цинк – около 25 мг дневно, с цел по-лесно възстановяване след тежките тренировки, възвръщане на енергията и подпомагане на имунитета.

Какво да знаем за различните форми на цинка

В случай че не успяваме да си набавяме нужната дневна доза цинк с храната, е препоръчително да изберем подходяща хранителна добавка, с която да компенсираме.

При подбора си е добре да имаме предвид конкретната форма на минерала, включена в продукта. По-лесните за усвояване от човешкия организъм са:

По-трудните за усвояване от организма форми на цинк са сулфат и оксид.

Други отлични комбинирани добавки под различни форми за прием с цинк, са:

Открийте още висококачествени хранителни добавки на ниски цени в онлайн Аптека Гален!

Вероятно ще ви е интересно да прочетете: Защо да приемаме магнезий в комбинация с витамин B6.