Как да живеем по-здравословно през новата година

Как да живеем по-здравословно през новата година

Нова година, ново начало – така разсъждаваме в навечерието на всяка година. Поставяме си цели, представяме си успехи, понасяме се на вълшебното килимче от надежди, мечти, обещания. И изведнъж се пробуждаме от поредното звънчене на чашите с шампанско в 00:00 ч.

Този път обаче нека бъде различно. Нека повярваме в целите си и ги постигнем.

Оставихме зад гърба си една различна година, изпълнена с несигурност - несигурност за здравето, несигурност за лечението, несигурност кое е добро и кое не. Нека през 2022-ра заживеем живота си убедени в правотата на своите действия, сигурни в усилията си за доброто ни здраве. Нека заживеем здравословно, спокойно, щастливо. В следващите редове ще си отговорим на ключовия въпрос – как.

Как да спрем цигарите

Колебание няма – цигарите са вредни. Ако сме пушачи, отказването ни от този навик е най-голямата положителна промяна, която можем да направим за здравето си. Да, те не ни вредят мигновено. Възможно е да живеем десетилетия наред без ярки признаци за проблем, но постепенно белият ни дроб почернява, зъбите пожълтяват, кожата ни добива безжизнен вид, сбръчква се, покрива се с червени петънца, физическите усилия все повече ни затрудняват, кашляме, чувстваме, че нещо с организма ни не е наред.

Защо изобщо си причиняваме всичко това?

Първата стъпка е да вземем окончателно решение за промяната. Да повярваме в него. Нека си кажем, че от днес вече няма да пушим. Не от утре, от днес! След това изхвърляме запасите с цигари, пепелниците, запалките, съобщаваме решението си на всички хора от обкръжението ни. Важно е да не се залъгваме с опити за намаляване на пушенето, с една цигара на ден и други подобни заобиколки.

Вероятно скоро ще изпитаме никотинов глад. Тогава е ред на нашия здравословен заместител:

  • да тренираме или просто да се разходим;
  • да пием вода;
  • да хапнем любим плод или свеж зеленчук;
  • да се обадим на приятел.

Всичко това може лесно да отвлече вниманието ни от желанието за цигара, да ни изпълни с удовлетворение и дори щастие. Да ни поведе по пътя към здравето.

От помощ ще са ни и продукти, подпомагащи отказването от цигарите като:

Как да избираме напитките си

Най-важната за нашия организъм напитка е водата. Интересно е да знаем, че без храна бихме могли да оцелеем и седмици, но без вода – едва няколко дни.

За жалост, в забързаното ни ежедневие мнозина забравят да пият вода, привикват към липсата й и дори не изпитват жажда. Обезводняването обаче може да доведе както до временно неразположение като главоболието, така и до:

  • забавен метаболизъм и напълняване;
  • отслабена концентрация;
  • дехидратирана и зле изглеждаща кожа;
  • топлинен удар.

Повече за ползите от водата и от колко литра на ден се нуждае нашето тяло, сме разказвали в статията Колко вода да пием на ден и как тя влияе на здравето ни.

Освен водата в менюто на повечето от нас присъстват и други напитки. Тях можем да обобщим в следните групи:

  • газирани напитки – те ни носят празни калории, действат неблагоприятно на стомашно-чревния тракт, пълни са с вредни оцветители, подсладители, консерванти. Най-доброто, което можем да направим за здравето си по отношение на тях, е да ги спрем. Водата, фрешовете и чаят са далеч по-добри заместители;
  • натурални сокове – те не са толкова вредни, колкото газираните напитки, но всичко зависи от качеството им. За да сме сигурни в съдържанието на чашата пред нас, е най-добре да консумираме прясно изцедени фрешове, богати на полезни за здравето витамини и минерали;
  • алкохол – в умерени количества алкохолът е позволеният грях, в големи уврежда черния дроб, влияе негативно на физическото и психическото ни здраве. Препоръчително е, ако не желаем да сме пълни въздържатели, да консумираме основно червено вино, което е богато на полезни за здравето биофлавоноиди. Добре е да имаме предвид и че алкохолът – особено твърдият, изобилства от калории. Ако желаем да влезем във форма през новата година, то е препоръчително да ограничим този вид напитки до минимум;
  • мляко – млякото може да бъде счетено и за храна, и за напитка. Добавяме го към кафето, включваме го в шейкове, с него заливаме и овесените си ядки сутрин. То ни засища, осигурява ни важни минерали като калция. В същото време обаче, ако страдаме от непоносимост към лактозата, е възможно да води до подуване и болки в стомаха, както и до други неразположения. В този случай, вместо да мамим себе си с по една глътка краве мляко в кафето, е добре да избираме растителни заместители като кокосово, бадемово, оризово мляко;
  • чай – това е най-полезната за организма ни напитка след водата. Изобилието от различни видове чай може да ни осигури такова разнообразие, че да забравим за газираното и соковете. Освен това билките в чаша могат да донесат най-различни ползи за здравето ни;
  • кафе – в умерени количества то ни помага да се концентрираме, да сме бодри и енергични, осигурява ни антиоксидантен и диуретичен ефект. В големи – нарушава съня, води до дехидратация, води до главоболие. Ключът към благосъстоянието ни е в баланса.

Как да се храним по-здравословно

Да си дойдем на думата – нова година, нова диета. Когато говорим за здраве, обаче е важно да наблегнем не толкова върху загубата на килограми (освен ако не сме с наднормено тегло), колкото на балансирания и здравословен начин на хранене.

Може би досега често сме се хранили на крак, пропускали сме закуска, вечеряли сме в 22:00 ч.? Чудесна идея е да започнем именно с промяната на тези ни навици. Важно е да имаме предвид, че не само съдържанието на чинията се отразява на фигурата и здравето ни.

Съществуват различни препоръки за това как да се храним, но най-лесно вписващият се в ежедневието и народопсихологията ни режим включва обилна закуска, обяд, плод или ядки за следобедна закуска и лека ранна вечеря. Колкото по-лесна задача си поставим, толкова по-сигурни можем да бъдем, че ще я изпълним.

По отношение на конкретната храна, която да консумираме, най-важни за здравето са разнообразните плодове и зеленчуци, рибата и морските дарове, немазното месо, пълнозърнестите продукти, ядките, яйцата, киселото мляко. Наблягайки на всичко това, е добре и да изключим от менюто си захарта, тестените изделия от бяло брашно, мазните и високовъглехидратните храни. Придържайки се към тези съвети, тялото ни скоро ще се почувства много по-добре.

Ако целите и да отслабнете, ви препоръчваме статията ни Как да отслабнем лесно и здравословно.

Как да спортуваме повече

Спортът е здраве. Ползите от движението за нашето тяло са многобройни. Дали ще изберем дълга разходка след работа, час тичане в парка или във фитнеса, леки упражнения сутрин, замяна на асансьора с ежедневно изкачване по стълбите – благотворният ефект върху организма ни е сигурен. Всички тези активности:

  • спомагат за укрепване на мускулатурата ни, което ни прави по-устойчиви на вируси;
  • стимулират работата на сърцето, което намалява нивата на лошия холестерол, предпазва ни от сърдечно-съдови проблеми, урегулира сърдечния ни ритъм, прави ни по-издръжливи;
  • заздравяват костите, намалявайки риска от остеопороза и счупвания при падане или удар;
  • повишават самочувствието ни, подобряват психическото ни здраве, тъй като помагат за нормализиране на теглото ни.

Ако се стремите към отслабване, може би ще ви е интересна и статията Как да се справим с отпуснатата кожа след отслабване.

Как да поддържаме имунитета си силен

За имунитета сме говорили много. Той ни поддържа в добро здраве, помага на организма ни да се противопоставя на навлизащите в нас бактерии, вируси, гъбички и други зловредни организми.

Нездравословният начин на живот обаче го отслабва, прави ни податливи на болестите. Придържайки се към вече изброените по-горе съвети, сме с една крачка напред към повишаването на нашия имунитет. Диетата, изобилстваща от плодове зеленчуци, риба, ядки, яйца, ни осигурява множество витамини и минерали, активизиращи нашата имунна система.

В същото време е добре да знаем, че съществуват и важни за здравето ни вещества, които организмът ни не може или произвежда в недостатъчно количество, а храната не успява да ни ги осигури в оптимална доза. Тях е добре да си набавяме под формата на хранителни добавки.

Примери за това са:

  • витамин D – така нареченият слънчев витамин се синтезира от нашия организъм, когато слънцето достига до кожата ни. През мрачните есен и зима това често е невъзможно и мнозина страдат от дефицит на витамин Д. За да се справим с този проблем, ни помагат хранителни добавки като:
  1. Detrical – таблетки за възрастни и капки за бебета и деца;
  2. Natural Factors Vitamin D3 за здрави кости и зъби 1000 IU х180 софтгел капсули – за възрастни;
  3. Nature's Way Vitamin D3 Max Витамин D3 за здрави кости и зъби 5000 IU х240 софтгел капсули – за възрастни;
  4. Solgar Vitamin D3 Витамин D3 за здрава костна система 400IU x100 капсули – за възрастни;
  5. Jamieson Витамин D3 за деца с вкус на ягода 400IU х100 дъвчащи таблетки – за деца над 3 години;
  6. Jamieson Витамин D3 400UI 90 таблетки 2 бр ПРОМО Комплект – за възрастни;
  7. Jamieson Витамин D3 спрей с вкус на портокал 1000IU 58 мл – за възрастни;
  8. AboPharma Д-абовит Витамин Д3 Перорални маслени капки 400 I.U. 15 мл – за цялото семейство;
  9. Colief Витамин D3 400IU на капки 20 мл – за цялото семейство.
  • Омега мастните киселини – организмът ни не е в състояние да произвежда омега-3 и омега-6 мастни киселини, които са много важни за нашия имунитет, а и за мозъчното ни развитие, за сърцето, за зрението, за потентността и фертилитета, за добрия вид на кожата и косата ни, за регулиране на лошия холестерол, за доброто ни психическо състояние и още много. Тези два вида мастни киселини се съдържат в най-голямо количество в рибата и морските дарове, но е трудно да си набавяме достатъчно от тях само чрез храната. Затова е препоръчително да приемаме хранителни добавки като:
  1. Ескимо – сироп за деца над 1 година, дъвчащи се таблетки за деца над 3 години, капсули за възрастни;
  2. Pediakid Omega 3 Сироп за деца 125 мл – за деца;
  3. БиоПюр Макс Омега 3 за нормалното функциониране на сърцето, мозъка, зрението х 60 капсули Agetis – за възрастни;
  4. Vitaslim Висилайф Омега крил ойл 30 капсули – за възрастни;
  5. Krill Oil Omega 3 Масло от Крил Омега 3 подпомага сърдечно-съдовата и мозъчната дейност 500 мг 30 капсули – за възрастни;
  6. Natural Factors Maximum Triple Strength Rx Omega 3 поддържа сърдечно-съдовото здраве 900 мг 150 софтгел капсули – за възрастни.

Полезни статии по темата са още:

Как да се пазим от Ковид-19

Колкото и да ни се иска със старата година да загърбим и притесненията от COVID-19, това все още е трудно постижима цел. В същото време начини да се предпазим и да смекчим вредата от вируса върху организма ни, има. От нас самите зависи да ги въведем в живота си и ежедневно да надделяваме над Ковид-19.

Основополагащо сред тях е поддържането на силния ни имунитет, за което вече говорихме по-горе. Добре е да споменем и противовирусните продукти, които са от огромна полза в периоди от годината като зимния, характеризиращи се с голямо разпространение на вирусните инфекции. Отлични примери са:

В случая с COVID-19 обаче за достатъчно ефективен имунен отговор срещу вируса е нужна и ваксинацията. С нейна помощ тялото ни се запознава с вируса и се научава как да се справя с него, така че в случай на заразяване да понесем по-леко болестта, да намалим риска от трайни увреждания и смърт.

Наред с имунитета и имунизацията е важно да споменем още две важни и ефективни средства за предпазване от вирусната инфекция – дезинфектантите и предпазните маски.

Поддържането на добра хигиена е основополагащо за доброто ни здраве. През ковидната пандемия обаче честата и качествена дезинфекция се превърна в още по-важна част от ежедневието ни. В наши дни само миенето на ръцете, когато имаме възможност за това, се оказва недостатъчно. Вирусът на Ковид-19 полепва по седалките в автобуса, по пейките, по парите, по клавиатурите на компютрите. За да сме защитени, докато сме в движение или в офиса, е препоръчително редовно да дезинфекцираме ръцете си и повърхностите, до които се докосваме. Ефективни средства за това са:

Добре е да обърнем внимание и на предпазните маски. Носейки ги, не намаляваме риска да се заразим от Ковид-19 на 100%, но защитаваме хората около себе си. Същевременно само ако ние самите се държим отговорно към заобикалящия ни свят, имаме моралното право да изискваме същото от останалите. Важно е и да знаем, че ваксинацията намалява риска от усложнения, ако се заразим от коронавирус, но не означава, че е невъзможно да пренасяме вируса, да заразяваме. По тази причина и през новата година, когато процентът на ваксинираните се увеличава, употребата на предпазни маски остава препоръчителна.

Още полезна информация за вируса на Ковид-19 можете да научите от статиите:

За финал е интересно да отбележим, че за създаването на нов навик са необходими 21 дни, а за превръщането му в незабележима част от нашата рутина, в нещо, за което не мислим и не полагаме усилия – 66 дни. Така че, започнем ли днес с отказването от вредните навици и замяната им с нови – по-здравословни, на пролет в унисон с природата ще разцъфват и здравето, спокойствието, удовлетвореността ни.