Как да се справим с килограмите след коледно-новогодишните празници

Как да се справим с килограмите след коледно-новогодишните празници

Преполовихме януари и празниците вече са зад гърба ни. За тях обаче продължават да ни напомнят натрупаните 4-5 кг вследствие на вкусните изкушения, които сме си позволявали в изобилие дни наред. Иска ни се да се върнем към обичайния си дневен режим, но изпитваме глад по-често, тъй като вече така сме свикнали организма си. Как да се отървем от следпразничните килограми бързо и лесно, как да нормализираме диетата си – на това ще отговорим в следващите редове.

Как да горим калории

Приемът на повече калории (енергия), отколкото изразходваме, води до натрупване на килограми. Следователно, за да се справим с тях, е необходимо да изгорим излишъците. Най-ефективният и здравословен начин за това е движението.

Следновогодишният период е напрегнат за мнозина. Налага се да отмятаме натрупали се през почивните дни задачи и често работим извънредно. Освен това все още е зима, денят е кратък, навън е студено, а желанието ни за спорт е по-слабо от всякога.

В този случай се нуждаем от прости тренировъчни ритуали, които да вплетем в натоварения си график, с които да свикнем и да не пропускаме. Чудесни примери са:

  • редовна разходка – това е най-мързеливият, но всъщност ефективен метод за изразходване на енергия. В ежедневието си сме свикнали вечно да бързаме, а и не обичаме да полагаме усилия. Затова се движим навсякъде с колата или хващаме трамвая дори за една спирка. Промяната на тези ни навици, вместването на редовна разходка в графика е първата и основна стъпка към отслабването. Добър вариант е да започнем да ставаме малко по-рано сутрин и да вървим няколко спирки пеша или да паркираме колата си на десетина минути от офиса. Във втория случай си гарантираме движение и за след работа. Друга идея е да оползотворяваме обедната си почивка по този начин, възползвайки се от обичайно най-слънчевите и топли зимни часове. Хубаво е да отбележим и че на фона на Ковид пандемията затворените пространства не са най-безопасното място за здравето ни, така че разходките с приятели на свеж въздух са перфектна алтернатива на заседяването на закрито;
  • клекове – те са лесно физическо упражнение, което можем да извършваме почти навсякъде. Няколко клека сутрин, няколко вечер, а защо не и в офиса по време на работа. Те няма да ни накарат да се потим, разваляйки визията ни, а в същото време ще ни помогнат да изразходваме излишните килограми. Ще допринесат и за стягането на бедрата и ханша. Важното в случая е да ги извършваме правилно, за да не се травмираме. За целта може да ни помогне фитнес инструктор или детайлно видео от Интернет;
  • кратки серии от упражнения – онлайн пространството изобилства от програми и обучителни видеа за кратки серии от упражнения. Необходимо е само да открием най-приятните за нас и да изберем момент от деня, когато да ги извършваме. За предпочитане е той да е сутрин, така че да подпомогнем разбуждането си и активизирането на метаболизма ни;
  • групови занимания – те изискват най-много време, тъй като се налага да стигнем до мястото на провеждането им. Най-голямото им предимство обаче е, че са ангажиращи. Случват се по точен график, който внася ред и в нашия тренировъчен ритуал. Освен това при групови занимания като канго джъмпс, тае бо, табата в рамките на един час изразходваме стотици калории и бързо се доближаваме към желаната фигура.

Как да не приемаме излишни калории

След движението е време да се погрижим и за хранителния си режим. Важно е да се придържаме както към здравословна, така и към нискокалорийна диета. Средностатистическият препоръчителен дневен прием на калории е 2000 за дамите и 2500 за господата. Важно е да знаем и че тези цифри се изменят спрямо физическата активност и телесната ни маса. Освен това, когато целта ни е не само да не натрупваме допълнителни килограми, а и да сваляме от вече наличните, е необходимо да приемаме по-малко калории от обичайното.

За целта ще ни помогне хранителният дневник. Дали ще използваме специализирано приложение, или ще си водим записки в тефтер, зависи изцяло от нашето удобство. Важното е да не пропускаме отбелязването на консумираната от нас храна, както и на нейната приблизителна калорийна стойност. По този начин можем лесно да следим енергийния си прием и дали спазваме определените си лимити от 1500 калории дневно например.

По отношение на самата храна е добре да наблегнем на плодовете и зеленчуците, на немазното бяло месо и рибата, на ядките и семената. Хубаво е захарта и тестените изделия да излязат от менюто ни поне за известно време. Препоръчително е да приемаме повече протеини и по-малко мазнини и въглехидрати, да приготвяме храната си на пара или на фурна, вместо да я пържим. Чудесна идея е да включим в менюто си и супер храни като чиата, годжи берито, елдата. Те осигуряват на нашето тяло множество полезни витамини и минерали, като в същото време подпомагат метаболизма ни.

Каква е връзката между спокойствието, здравия сън и килограмите

На първо място, стресът често отключва апетита ни за вредни храни – сладко, тестени изделия, пържено. Важно е да приемем покачването на килограмите си, натрупалата се работа, очакванията от нас за новата година спокойно и дори с усмивка. Позитивното мислене ще ни помогне да се придържаме към тренировъчните ни ритуали и здравословното хранене, ще ни възпира да се излягаме на дивана, изтощени от тревогите и стреса.

Важно е и да знаем, че когато организмът ни е изложен на стрес – както физически, така и психически, той се стреми към презапасяване с мазнини. Затова и е важно да не изпадаме в пренатоварващи ни крайности, каквито са не само твърде многото делови ангажименти, а и строгите диети и свръх тренировките. По отношение на психическото ни спокойствие могат да ни помогнат някои билкови хранителни добавки и чайове като:

Добре е да обърнем внимание и на връзката между спокойствието и здравия сън. До голяма степен те зависят един от друг. Спокойствието през деня ни помага да заспим по-лесно вечер и да имаме здрав, здравословен сън. От друга страна, недоспиването причинява стрес на организма ни – и физически, и психически. Хубаво е да знаем и че през нощта се извършват множество важни метаболитни процеси в нашето тяло. Лишавайки се от сън, се лишаваме и от тях, което води до натрупване на килограми и усещане за глад през деня. Затова и е добре да започнем да си лягаме по-рано особено ако сме изместили часа си за ставане сутрин така, че да разполагаме с време за тренировки. В случай че срещаме трудности със заспиването и/или се будим нощем, ще ни помогнат хранителни добавки и чайове като:

Как да се възползваме от хранителните добавки за отслабване

В борбата със следпразничните килограми полезен съюзник са и така наречените хранителни добавки за отслабване. Те могат да се разделят на няколко групи, за които по-подробно сме разказвали в статията Топ хранителни добавки за отслабване – видове и действие. Днес ще се спрем на две от тях:

  • фет бърнъри – хранителни добавки, ускоряващи разграждането на мазнините и цялостния метаболизъм;
  • диуретици – хранителни добавки, подпомагащи отделянето на течности.
    Фет бърнърите са изключително подходящи за следколедното отслабване, тъй като ефективно се справят с натрупаните мазнинни запаси. По този начин те подпомагат и действието на тренировките, осигурявайки ни перфектната комбинация за отслабване. Добре е да обърнем внимание и на факта, че благоприятстват метаболизма, предпазвайки ни да натрупаме допълнителни килограми. Освен това фет бърнърите подобряват концентрацията, което ще допринесе за изпълнението на новогодишните ни работни задачи. В същото време намаляват апетита, предпазвайки ни от преяждане под влиянието на стрес. Чудесни примери за този тип хранителни добавки са:

 

За периода след коледните и новогодишните празници е характерно не само натрупването на мазнини, но и задържането на течности. Те ни правят да изглеждаме подпухнали, издуват корема ни. Причината в случая обикновено са нездравословното хранене, недостатъчният прием на вода за сметка на алкохола и безалкохолните, както и на извънредно големи количества сол. Най-лесното и ефективно решение на този проблем е консумацията на достатъчно вода в комбинация с хранителни добавки с диуретичен ефект като:

За финал е добре да отбележим, че резките промени в теглото могат да доведат до поява на стрии, отпусната кожа, а и да разклатят здравето ни. Затова е препоръчително да се храним балансирано, избягвайки преяжданията и резките диети.

Все пак, когато ни се иска да се разделим с няколко килограма, както е в случая, от стрии могат да ни предпазят продукти като:

Що се отнася до отпуснатата кожа, подробности по темата ще откриете в материала Как да се справим с отпуснатата кожа след отслабване.